Eine CD, die in jeder Sammlung stehen sollte
Thomas Müller-Schmitt, Windkanal, Germany
12. October 2016
Nach englishen, chinesischen, und dänischen Blockflötenkonzerten hat Michala Petri nun auch eine CD mit zwei deutschen in einem französischer Werk vorgelegt. Den Beginn macht gleich Markus Zahnhausen mit seonem “Recordare”, ein Werk, dass den für mich meditativen Teil des Albums Albums abdeckt: Ein wunderbares Stück, das auch nicht in den schnellen und virtuosen Teilen seine Ruhe verliert und auch mir Erlebtes in Erinnerung ruft oder Klänge, die ich irgendwo einmal gehört habe. Danke Markus für dieses Konzert!
Fabrice Bollons “Your Voice Out Of The Lamb” kommt ungleich nerv¨ser und hektischer daher. Die Blockflöte befindet sich in diesem Werk im Grenzbereich zwischen Kult-Pop und Klassik – mit Effekten wie Verzögerung, Echo, Wah-Wah etc. ausgestattet – und nutzt alle Grössen von Sopranino bit Subbass. Auf seine Weise auch ein tolles Werk.
Nach diesen beiden Höhepunkten kommt einem Hörer wie mir Günther Kochans ”Musik für Altblockflöte, 25 Streicher und Schlagwerk” erst einmal etwas befremdlich vor; aber nach einigen Male intensive Höres habe ich die Music doch serh zu schätzen gelernt. Es ist in manchen Teilen radikal, manches meditative, aber immer gut gemacht und sehr interessant. Michala Petri is wie immer die perfekte und sichere Interpretin dieser Werke: Da kann etwas noch so schwer sin, sie steht technisch immer über den Dingen und kann sich dadurch erlauben, sich volkommen auf die Musik zu Konzentrieren. Das Odense Symphony Orchestra steht mit seinem Dirigenten Christoph Poppen selbstbewusst zur Seite.
Eine CD, die in jeder Sammlung stehen sollte
Thomas Müller-Schmitt, Windkanal, Germany

Crescendo Belgium review.
Jean-Baptiste Baronian, Crescendo, Belgium
26.August 2016
Également appelée flûte douce, la flûte à bec a été au Moyen Âge d’un usage courant dans la musique populaire et sa technique s’est améliorée au cours des siècles, avant de séduire au XVIIe et au XVIIIe la plupart des compositeurs. On sait ainsi que Jean-Sébastien Bach a souvent utilisé la flûte à bec par groupe de deux dans une bonne vingtaine de ses cantates et que, pour sa part, George Philip Telemann l’a littéralement magnifiée à travers de très nombreuses partitions (sonates, trios, quatuors, suites, concertos, etc.). Après un silence de plus de cent cinquante ans, il aura toutefois fallu attendre le XXe siècle pour qu’elle intéresse de nouveau des musiciens de toute premier plan, de Paul Hindemith à Benjamin Britten, ou de Hans Werner Henze à Luciano Berio, en passant par Michael Tippett ou Louis Andriessen.  Peut-on pour autant parler de renouveau de la flûte de bec ? Est-ce que dans la grande majorité des œuvres où elle intervient, elle ne jouerait pas plutôt un rôle anecdotique, malgré le fait qu’elle arrive à produire des effets sonores tour à tour raffinés et insolites ?
Le présent CD rassemble trois œuvres peu connues ressortissant au répertoire contemporain de la flûte à bec et interprétées par Michala Petri, toujours disponible quand il s’agit de participer à des créations mondiales. Au vrai, ces trois œuvres n’ont rien d’extraordinaire et semblent constituer des exercices de style – exercice dont s’acquitte plutôt bien Günter Kochan, un des rares compositeurs de la RDA à n’avoir pas sacrifié tout son talent au réalisme socialiste.

Jean-Baptiste Baronian, Crescendo, Belgium

Music of the very highest compositional quality.
Chris Orton, Recorder Magazine, UK
June 7, 2016
It has been interesting to see that much has been written recently about a perceived lack of concerto repertoire for, specifically, recorder(s) and symphony orchestra. A cursory glance at the recording output of, say, Dan Laurin, John Turner, Jeremias Schwarzer and in particular Michala Petri, suggests that there is a substantial body of works ready to challenge talented youngsters and seasoned professionals alike. Michala Petri has been working through recording a series of concerto CDs, and this CD of German and French recorder concerti is a remarkable example of both her consummate technical and musical mastery of the recorder, but also of the artistry of the composers, their original musical ideas and brilliant scoring of said ideas.
The CD opens with ‘Recordare’, a new concerto by Markus Zahnhausen. From the arresting and imposing opening, one’s attention is immediately captured by the sparse but tense musical material. Zahnhausen uses percussion and winds with a clarity of scoring and orchestration that may remind one of the 14th and 15th symphonies of Shostakovich, or the restrained textures of late Benjamin Britten, however the similarity is fleeting – Zahnhausen very much has his own voice, and this concerto in my mind breaks new ground stylistically for the combination of recorders and orchestra. There is a depth of musical thought and intention which requires considerable concentration on
the part of the listener and indeed, the performers. In a live concert performance, this work could have an even more profound impact upon the listener.
‘Your Voice Out of the Lamb’ creates a stark but excellent contrast. This work uses some delay on the solo part, which is highly effective and is an example of electronics enhancing the musical discourse, rather than simply being an ‘effect’. Two shorter outer movements frame two longer movements which are the ‘heart’ of the work, to my ears. Again, some wonderful colours are created with combined recorder, reverb/delay, vibraphone, harp, solo violin and chamber strings in the third movement, ‘slow’. A virtuosic finale closes the concerto, again using what sounds like an electric piano and a ring modulator on the recorder part, all towards a very rhythmic and exciting musical result.
The final work on the disc is that of Günther Kochan. A composer from the former East Germany, he was highly considered within the Eastern Bloc, however, for so many East German artists, Reunification presented challenges and problems for sustaining careers. Nevertheless, here we have a work for recorder, chamber strings and percussion, that, like the Zahnhausen and Bollon concerti, provides a deeply musical vehicle for the opposition of recorder and orchestra. At once both virtuosic and profound music, it closes the CD with a brilliance of colour and texture.
Congratulations must be paid to the conductor and orchestra who accompany and lead with wonderful sensitivity and awareness. The recorder playing of Michala Petri is technically flawless and even more importantly, bursting with colour, variety and energy in a way that has certainly inspired me. This disc is exciting for so many reasons, however the principal point for me is that we have three first rate musical concerti for recorder, performed by a virtuosa who digs deep into the rich musical ideas presented.
Questions of comparison with other instruments are now irrelevant, and this disc proves beyond any doubt that there are concerti that exist for recorder that truly display the potential of the instrument, but most importantly, with music of the very highest compositional quality.
Chris Orton, Recorder Magazine, UK

Nicht zuletzt wegen der Veröffentlichung dieses hervorragenden Werkes sei die CD allen an zeit-genössischer Musik Interessierten wärmstens empfohlen.
Markus Bartholomé, Tibia June 2016
May 30, 2016
Hinter dem etwas unscheinbaren Titel des Programmes verbergen sich große Kaliber: drei neue Werke für Blockflöte und Orchester - zwei Auftragswerke von Fabrice Bollon und Markus Zahnhausen, beide 1965 geboren, und die Ersteinspielung eines Werkes aus dem Jahr 2000 von Günter Kochan (1930 - 2009).

Michala Petri ist als Spielerin und Initiatorin neuer Musik mit dieser CD ein wirklich großer Wurf gelungen: ihre Virtuosität in den Dienst der neu entstandenen Musik stellend gelingt es ihr auch hier scheinbar mühelos, den typischen "Petri-Sound" in seiner unverkennbaren Klarheit zu erzeugen und gleichzeitig mit großer Wandlungsfähigkeit den jeweiligen klanglichen und musikalischen Anforderungen der unterschiedlichen Werke gerecht zu werden.
"Menschenfreundliche Musik" zu schreiben sei sein Ziel, so wird Kochan im Booklet der vorliegenden CD zitiert - und diesen Ansatz scheinen auch die beiden anderen Komponisten der drei neuen Blockflötenkonzerte zu verfolgen. Ihre künstlerischen Ansatzpunkte und musikalischen Register sind zwar grundverschieden, jedoch nehmen sie jeweils in ihrer ganz persönlichen Art sich und ihre Hörer als Partner ernst - ohne Überheblichkeit, ohne Anbiederung.

Markus Zahnhausens Recordare entwickelt aus der Kombination von Blockflöte(n) und großem Orchester eine farbig schillernde Palette klanglicher Schattierungen, den Klang der Blockflöte durch die fein gearbeitete Instrumentierung von ganz verschiedenen Seiten beleuchtend. Er verwehrt sich den Griff in die Zauberkiste der spieltechnischen Kunstfertigkeit, wie man es bei einem Solokonzert erwarten könnte, und bietet stattdessen ein ganz eigenständiges und in seiner emotionalen Kraft überaus eindrückliches Werk - Virtuosität nicht an der Oberfläche sondern im Inneren des musikalischen Erzählens. Angelegt als Tombeau für den im Krieg gefallenen, unbekannten Großvater weitet sich das Werk aus dem rhapsodisch klagenden Beginn der Soloblockflöte zu einem wilden Höhepunkt. Ein besonders anrührender Moment entsteht am Schluss: die Musik ist zu einer kargen Klanglandschaft gefroren, über der einsam die Töne der Sopraninoflöte schweben. Die Blockflöte steht in dieser musikalischen Erzählung nicht als virtuoser Held an der Bühnenrampe, vielmehr wird ihr natürlicher Klang zum Zentrum des orchestralen Geschehens: sinfonische Dramatik, wie man sie in einem "Blockflötenkonzert" zunächst nicht erwartet, die aber mit ihrer geradezu zwingenden Energie den Hörer gefangen nimmt.

Einen ganz anderen Weg schlägt der auch als Dirigent erfolgreich tätige Franzose Fabrice Bollon ein. Schon im Titel wird klar, dass sich der Komponist ein Sujet wählte, das man für ein Blockflötenkonzert wohl so nicht erwartet hat. "Your voice out of the Lamb" ist eine Hommage an die Progressive-Rocker von Genesis. Klingt diese Verbindung zunächst etwas abstrus, so kann das Ergebnis durchaus überzeugen. Der Grundidee folgend werden die Blockflöten elektronisch verstärkt und bearbeitet und das Orchester mit Keyboard und Drumset erweitert. Doch nicht nur klanglich gelingt Bollon, der sein Komponieren mit der Kunst eines Koches vergleicht, ein ansprechendes Gericht: geheimnisvoll pulsierende langsame Teile wechseln mit virtuosen Passagen, die in ihrer treibenden Mechanik sowohl an die Soli aus den Vivaldikonzerten als auch an Improvisationen eines Jazz- oder Rockmusikers erinnern.

Nicht nur wegen der beiden Auftragskompositionen lohnt es sich, diese CD in Ohrenschein zu nehmen: Mit der Ersteinspielung von Günter Kochans "Musik für Altblockflöte, 25 Streichinstrumente und Schlagwerk" bewahrt Michala Petri zusammen mit dem Dirigenten Christoph Poppen und dem engagiert zupackenden Odense Symphony Orchestra ein wahres Meisterwerk vor einem unverdienten Dornröschenschlaf in der berüchtigten Schublade. Wegen seiner aufwändigen Besetzung und gerade auch durch seine komplexe Faktur sowie die durchweg hohen Anforderungen an die musikalischen und spieltechnischen Fähigkeiten aller Beteiligten ist eine Aufführung des Stückes keine leichte Aufgabe. Doch Inspiration und Können der beteiligten Musiker vermögen durchweg zu zeigen, welches musikalische Kleinod hier für das Blockflötenrepertoire gehoben werden konnte. "Musik" steckt voller rhythmischer und satztechnischer Finesse: im dritten Satz etwa die in ihrer Einfachheit und Klarheit schmerzlich berührende Melodielinie der Flöte, im vierten Satz ein Fugato, das an die polyphone Instrumentationskunst Weberns erinnert, oder im sechsten Satz ein wilder, virtuoser Parforceritt im Fünfertakt ... Die Aufnahme beweist, zu welch müheloser Meisterschaft Kochan fähig war und ist ein überzeugendes Plädoyer für das Spätwerk dieses leider zu schnell in Vergessenheit geratenen großen Komponisten. Nicht zuletzt wegen der Veröffentlichung dieses hervorragenden Werkes sei die CD allen an zeitgenössischer Musik Interessierten wärmstens empfohlen.
Markus Bartholomé, Tibia June 2016

5 Stars, Berusende afveje
Per Rask Madsen, Klassisk, Denmark
May 29, 2016
Michala Petri må være en drøm at skrive musik til. I mange år kendte offentligheden hende mest for barokfortolkninger – dér lå det oplagte repertoire jo, - men siden 1970èrne har hun også samarbejdet med tidens komponister. I dag har samtidsmusikken hendes næsten udelte fokus. Den tekniske virtuositet er fuldstændig intakt, og hun hviler i sig selv, som en moden mester gør. Hjemlige komponister såvel som amerikanske, europæiske og kinesiske har skrevet værker til hende, og på den nye cd bliver lytteren overrumplet hele tre gange.
Markus Zahnhausen (f.1965) er noget så sjældent som en komponerende blokfløjtenist og endda en, der har noget spændende at byde på. Til Michala Petri har han skrevet ”Recordare”, en slags instrumental rekviem uden liturgi og med associationer til en imaginær film. Musikken simrer og bobler op i uforudsigelige udbrud og er langt fra barokkens concerto-ideal, hvor solist og tutti er klart definerede.
Den franske komponist Fabrice Bollon (f.1965) har en succesfuld dirigentkarriere i sit hjemland og i det tyske. Han ser Miles Davies som den største musiker i anden halvdel af det 20.århundrede, og ”Your Voice Out of The Lamb”  for blokfløjte og lille orkester søger da også væk fra de klassiske koncertsale oh ind i 70èrnes symfoniske rock og jazzrock, hvor blandt andet Genesis` ikoniske album ”The Lamb Lies Down on Broadway” (1974) her holdes under en kalejdoskopisk prisme. Det fungerer fantastisk godt, selvom ingredienserne er mange, og komikken er som iværksat af et hold gnækkende alfer, der har hældt tryllestøv ud over instrumenterne: I Allegro giusto`en er der noget berusende og fjantet over de sordinerede trompeters tilråb og overdrevne wah-wah-lyde samt el-klaveret og marimbaens omtågede flakken omkring. Også de digitale delay-effekter på blokfløjten er sært fængslende. Odense Symfoniorkester er med på legen hele albummet igennem og spiller på et internationalt niveau, og i Bollons narrestreger kommer musikerne virkelig ud af deres komfortzone.
CD`en slutter med ”Musik for altblokfløjte, 25 strygere og slagtøj” af østtyskeren Günther Kochan (1930-2009), der står for det mest traditionelle indslag. Det blev komponeret på foranledning af førnævnte Markus Zahnhausen i 1996, for altblokfløjte og cembalo, og fire år senere omarbejdet til en koncert. De østtyske komponister har ikke været meget spillet uden for DDR, så vi har været totalt uvidende om Kochans bedrifter, men hører her et væsentligt glimt. Værket består af syv korte satser og rummer den mest indædte musik på cd`en. Strygerne glinser som en luftspejling under en sommerhede, og koblingen med strenge og slagtøj minder på flere måder om Bartoks musik i 1930`erne.
Bravo til musikerne og komponisterne på denne CD.
Per Rask Madsen, Klassisk, Denmark

the solo instrument, the recorder – which emerges as a dynamic instrument with much range and potential in 21st-century new music
Stuart Millson, Endnotes
May 16, 2016

 

Having just described the music of Kenneth Hesketh, I hope that we will not be overburdening our readers with another modern recommendation – this time, a collection of German and French recorder concertos (three world premiere recordings, no less) given by Michala Petri – a soloist, perhaps, better known for baroque performances – supported by the superb Odense Symphony Orchestra under Christoph Poppen. The CD comes from OUR Recordings (distributed by Naxos). The three concertos are by Gunter Kochan (1930-2009), Markus Zahnhausen and Fabrice Bollon (both born, 1965) – Bollon’s genre-crossing, rock-group Genesis-inspired concerto standing out in particular, due to his view that “contemporary art music is a lost cause” and his use of the orchestra as…

“… an imaginary band, thereby expanding Genesis’s typical palette of artful fairy-tale, childish fascination and cartoonish fantasy: an orchestra without woowinds or horns, without violins or violas, but with three trumpets, three trombones, marimba, vibraphone, drum set, harp, cellos and double-basses, joined by a very dominant keyboard. The keyboard and the recorders are the only amplified instruments, and the keyboard is employed with the colours typical of its genre to conjure effectively the authentic Genesis sound: Chorus, E-Piano, Rock Organ, Old Pianino…”

Recorded at the Carl Nielsen Hall, Odense, Denmark last year, the quality of the engineering is superb: listen in particular for the extraordinary capturing of such details as side-drum taps, and the “bright light” of the solo instrument, the recorder – which emerges as a dynamic instrument with much range and potential in 21st-century new music; much more of a presence than just a charming, antique sound from the world of the Brandenburg Concertos. (OUR Recordings, cat. no. 6.220614.)

Stuart Millson, Endnotes

As usual, Michala Petri is a flawless performer with stunning technical skills and a great charisma
Remy Franck, Pizzicato, Luxemburg
May 4th 2016
Der aus Saarbrücken stammende Blockflötist und Komponist Markus Zahnhausen erinnert sich in ‘Recordare’ an seinen Großvater, der 1941 starb, « ermordet in Hitlers teuflischem Feldzug in Weißrussland ». Zahnhausen hat die Briefe des Großvaters gelesen, und war tief erschüttert. Sein Werk ‘Recordare’ bezeichnet er daher als ein « Monument gegen den Krieg“, das kein brillantes Virtuosenstück sein soll, sondern « tiefgründige Musik von innerer Virtuosität“.
Er beschreibt darin die friedliche Landschaft mit Wiesen, wo der Großvater begraben liegt, eine Landschaft, die dennoch so viel Leid gesehen hat. So entwickelt sich zwischen ewigem Frieden und der Dramatik der kriegerischen Auseinandersetzung ein spannender musikalischer Film, der von großer nachhaltiger Wirkung ist.
Fabrice Bollon, der vielen Lesern vor allem als Dirigent bekannt sein dürfte, hat mit ‘Your Voice Out of the Lamb’ ein zwischen ruhigen Phasen und hoch virtuosen Passagen alternierendes Werk geschrieben, das eine Hommage an das Album ‘The Lamb Lies Down on Broadway’ der Rock-Band ‘Genesis’ sein soll. Es ist eine flatterhafte Musik, die in der losgelösten Interpretation Michala Petris einen direkt improvisatorischen Charakter erlangt.
Die Musik für Altblockflöte, 25 Streichinstrumente und Schlagwerk von Günter Kochan (1930-2009) ist das abstrakteste Stück der CD, aber Michala Petri und Dirigent Christoph Poppen bringen viel Spannung hinein, so, dass es nicht ohne Wirkung bleibt.
Michala Petris Spiel ist, wie immer und wie in jedem Repertoire, technisch hervorragend und hoch emotional im Ausdruck. Ihre Ausstrahlung und die formende Hand des inspirierten Dirigenten bringen auch das ‘Odense Symphony Orchestra’ zu einem spannungsvollen und kommunikativen Spiel. Die Tonaufnahme ist von bestechender Transparenz und Räumlichkeit.
Three very different modern recorder concertos make an interesting program for this CD. As usual, Michala Petri is a flawless performer with stunning technical skills and a great charisma.
 
Remy Franck, Pizzicato, Luxemburg

Although I always enjoy Michala Petri's discs, this one is particularly enjoyable,
Raymond Tuttle, Fanfare
March 31, 2016
 
ZAHNHAUSEN Recordare. BOLLON Your Voice Out of the Lamb. KOCHAN Music for Alto Recorder, 25 String Instruments, and Percussion  ●  Michala Petri (rcr); Christoph Poppen, cond; Odense SO  ●  OUR 6.220614 (54:04)
            Although I always enjoy Michala Petri's discs, this one is particularly enjoyable, as it contains three previously unrecorded works that serve as something more than mere vehicles for Petri's considerable technical and intellectual virtuosity.
                Recordare, by Markus Zahnhausen (b. 1965), was composed in memory of the composer's grandfather, who was murdered by the Nazis in Belarus. (The work's title alludes both to the Latin word for “remember” and to the recorder itself.) The composer writes, “In my concerto the recorder functions as an omnipresent first-person narrator who guides the music from beginning to end as the first among equals.” He has structured the work as a diptych, with several subdivisions and contrasting moods. As the work approaches its end, there is extended “Farewell” in which, against very Shostakovich-like high string writing, the quietly chirping recorder, perhaps representing a soul that is winging skyward, takes its leave. It is a most magical ending. Zahnhausen, unlike most of the composers who have written works for Petri, is also a recorder virtuoso. His intimate relationship with that instrument helps make Recordare a very effective work.
                Fabrice Ballon (b. 1965) subtitled his concerto “Tribute to Genesis.” Initially, I thought he meant the first book of the Bible, but actually he meant the British prog rock group that had its artistic heyday in the 1970s. And indeed, the title alludes to Genesis's iconic The Lamb Lies Down on Broadway album. Thematic fragments from that album are used in this concerto. Now, to be honest, although I like Peter Gabriel's early solo albums, Gabriel-era Genesis usually strikes me as unlistenably pretentious, like the self-importance of a freshman philosophy student at his first college kegger. What a surprise, then, that I was blown away by Your Voice Out of the Lamb, which is one of the most inventive recorder concertos I've ever heard—and I've heard quite a few of them, thanks to Ms. Petri! Bollon's aim was “to write a hyper-virtuoso concerto bordering on the unplayable.” What gives this work its unusual sound is the use of a digital effects unit, which is used to produce loops, echoes, delays, and other effects in the solo part. The orchestral scoring also plays a role. You don't have to like Genesis, then, to enjoy this atmospheric and dynamic concerto, which is neither rock nor classical, but some very interesting thing in between. Bravo, Bollon!
                Don't be put off by the objective title of Günter Kochan's concerto, a work revised in 2000 for his pupil Zahnhausen. This is a concerto in seven fairly short movements whose intellectual agility keeps the listener (and the performer) on his or her toes. It may be pure music, but it is purely engaging, as it takes the soloist across a variety of landscapes. Each movement has its own sound, yet the seven of them come together to make a coherent and convincing whole. Kochan divides the strings into solo instruments, and the lightness of the scoring complements the soloist.
                There's really nothing that Michala Petri can't do with her instrument, is there? She probably is its most important exponent, in terms of creating a repertoire and developing a modern technique for it. Hearing this CD, one can't help but shake one's head in wonderment. How does she do it? She receives excellent support from Poppen and the Odense Symphony Orchestra, who give as much to these three worthwhile concertos as she does.
                This disc goes under the title “German & French Recorder Concertos,” but whatever you call it, it is a particularly impressive addition to the large Petri discography. Recommended, particularly for the wildly entertaining Your Voice Out of the Lamb!
Raymond Tuttle, Fanfare