top of page
BACH-coverfron-sRGB.jpg

Fyns Stiftstidende (DK)

July 22, 2021

Fynsk troldmand fortolker Kim Larsen: Fortryllende strengeleg er en værdig hyldest til Larsens unikke melodier

Jesper Sivebæk har boet i Odense i 32 år og må siges efterhånden at være lige så meget fynbo som midtjyde. Men han holder stadig med FC Midtjylland og Herning Blue Foxes. Foto: Simon Staun
I flere end 10 år har den klassiske guitarist Jesper Sivebæk forsøgt at lave sine egne fortolkninger af Kim Larsens "Susan Himmelblå", "Masser af succes" og "Flyvere i natten". Det er mundet ud i det helt forrygende udspil "Ta' mig med", som lige præcis tager lytteren med.

I kølvandet på Kim Larsens død i september 2018 blev der skrevet bunkevis af bøger. Nogle var fantastiske, mens andre aldrig burde have set dagens lys. Motivet var utvivlsomt at malke koen, men det motiv har ikke været gældende for den klassiske guitarist Jesper Sivebæk, der i et årti har arbejdet med sit livsprojekt med at fortolke 12 af Kim Larsens melodier.
Allerede som barn var han dybt fascineret af Gasolin’ og efter en periode i 1990’erne, hvor man som klassisk musiker skulle tage afstand fra den folkelige Larsen, besluttede han sig for at lave sine egne udgaver af Larsens sange på sin klassiske spanske guitar, der er bygget af én af verdens bedste guitar byggere i Malaga.

Den åbenlyse og altoverskyggende force ved albummet er, at Sivebæks arrangementer understreger, hvor eminent en melodimager Kim Larsen var. Albummet indledes med ”Kvinde min”, og efter et lille forspil indfinder gåsehuden sig allerede på 10 sekunder. Det er ubegribeligt, hvordan man med et enkelt strengeinstrument kan genskabe fortvivlelsen og nerven fra originalen.
Produktionen er eminent udført af Torben Sminge, der til daglig er dirigent for Tiptoe Bigband, mens også er en yderst habil producer i sit studie, Snowville. Rumklangen emmer af kirke og giver melodierne masser af luft under vingerne og en passende alvor uden at blive gravkammeragtig.
Man nærmest kan se Sivebæks fingre danse rundt på strengene, mens man lytter til den fortryllende strengeleg.

Jeg har talt med flere odenseanske musikere om albummet og Jesper Sivebæk. Alle kalder ham uafhængigt af hinanden en guitarist i absolut verdensklasse, så måske kan sangene i hans kyndige hænder og fingre komme endnu længere ud i verden end originalerne

Ét instrument burde på papiret have svært ved at matche et band med fire-fem personer, der både spiller og synger. Men på ”Ta’ mig med” bliver melodierne på intet tidspunkt flade, fordi Jesper Sivebæks spil er så varieret. Han mestrer det allermest sagte og sarte samt det tempofyldte og mere kraftfulde udtryk, hvilket høres tydeligst på ”Masser af succes”.
Sivebæk har ikke kun valgt gamle klassikere, men også fortolket ”Den lige vej” fra Kim Larsen & Kjukkens sidste udspil, ”Øst for Vesterled” fra 2017, hvilket cementerer, at Kim Larsen skrev gribende melodier til det sidste.
”Om lidt” og ”Som et strejf af en dråbe” er oplagte at arrangere i akustiske versioner, og Jesper Sivebæk lykkedes i begge tilfælde med at genskabe vemodet med sine helt igennem sublime fortolkninger.
Jeg har talt med flere odenseanske musikere om albummet og Jesper Sivebæk. Alle kalder ham, uafhængigt af hinanden, en guitarist i absolut verdensklasse, så måske kan sangene i hans kyndige hænder og fingre komme endnu længere ud i verden end originalerne.
”Som et strejf af en dråbe” indledes med nogle sekunders krystalklare, simple akkorder, inden Simon & Garfunkel og deres ”Sound of Silence” får en hilsen med på vejen. Derefter er det bare at lukke øjnene og nyde hvert et anslag. Det er himmelsk spillet og kan måle sig med den ultrasmukke temasang, ”Cavatina”, fra ”Deer Hunter”.
Man kan høre Jesper Sivebæk spille sange fra albummet i Davinde Kirke lørdag 7. august til Davinde Musikfestival. Hermed en uforbeholden opfordring til at indløse billet.

bottom of page