top of page

jC Klassisk (DK) "Denne nye CD er så fint indlevet og så smukt sunget, at den ikke må glemmes"

November 7, 2018

John Christiansen

De danske årstider
Dansk korsang rangerer kvalitativt højt internationalt. Den danske sangskat er stor, varieret og en oplevelse. Alt dette er kogt ned på en ny cd fra OUR Recordings, hvor komponisten og kordirigenten Bo Holten dirigerer det fine, fornemme DR VokalEnsemblet, som vi også kender fra Dagens sang på DR K og programserien Før søndagen på DR 1, og som vist lykkeligvis har overlevet rovmordet på DR. Fællesnævneren hedder Årstiderne, og det er fantastisk at høre de 28 danske sange åbne sig gennem de fire årstider, foråret med syv sange, den rige sommer med ni sange og efteråret og vinteren med hver seks. Hver årstid har sin egen atmosfære, men der er også rige nuancer indenfor hver årstid. Man fornemmer, hvordan årstidernes vekslen betyder en vekslen i sjælen. Man kan høre pladen i sin helhed, men det også en cd, som man kan lade sig vække åndeligt veloplagt med koncentreret i en enkelt sang forskelligt valgt hver gang. Vi får alle tekster med i pladehæftet.
Den første sang overrasker, for hvem kender H. C. Andersens ”Vandring i skoven” til en traditionel langelandsk melodi, og så hører man ”I skovens stile ro”. H. C. Andersen elskede melodien og skrev nye vers til den. Helge Rodes ”Der er ingenting i verden så stille som sne” til Thomas Laubs musik åbner vintersangene, og året afsluttes med den samme tekst til Povl Hamburgers melodi. Bo Holten nævner i sin artikel i pladehæftet, at han ikke kunne modstå fristelsen til at tage begge melodier med, da de begge rammende skildrer den fine vinterlige stemning. Men sikke en rig verden også derimellem. Thomas Laub, Carl Nielsen, Oluf Ring og Thorvald står for halvdelen af det musikalske væld på cd’en. Vi får de mest populære sange fra deres tradition. Der er kommet mange fine indspilninger med danske korsange. Denne nye med a cappella sang, altså uden instrumentledsagelse, er så fint indlevet og så smukt sunget, at den ikke må glemmes. Årstiderne. 28 danske sange. DR VokalEnsemblet, dirigent Bo Holten. OUR Recordings 8.226911. Distribution Naxos. 68 minutter. John Christiansen, 8. November 2018

bottom of page