top of page
BACH-coverfron-sRGB.jpg

Kristeligt Dagblad (Denmark) Nutidige blokfløjtekoncerter (4 stars)

September 1, 2015

Peter Dürrfeld

Blokfløjten er et instrument, mange mennesker forbinder med glade amatører og mere eller mindre talentfulde skolebørn. I klassisk sammenhæng hører man den som regel i forskellig slags renæssance- og barokmusik. Men danskeren Michala petri har gennem årtier vist, at blokfløjten kan langt mere end som så. I år er det 40 år siden, hun afsluttede sine studier på Musikhochschule i Hannover.
Siden har en stor del af hendes virke været at udvide blokfløjterepertoiret ved bestilling af nye værker. På en netop udkommet CD fra pladeselskabet OUR Recordings spiller hun, ledsaget af Aalborg Symfoniorkester dirigeret af Henrik Vagn Christensen, tre nutidige blokfløjtekoncerter af tre forskellige komponister, optaget i Musikkens Hus i Aalborg.
Thomas Koppel (1944-2006) var vel den første, der for alvor trak blokfløjten ind i en nutidig koncertsammenhæng og anbragte den foran et symfoniorkester. Det skete med værket ”Moonchilds Dream” fra 1990-91, der var et meget nærliggende valg på den nye plade med titlen ”Danish & Faroese Recorder Concertos” – danske og færøske blokfløjtekoncerter. Det er et smukt, firesatset værk af godt 20 minutters varighed, sikkert opbygget – og med lange drømmeagtige passager, der sine steder nærmest lyder som feel-good-music. I Pelle Gudmundsen-Holmgreens ”Chacun Son Son” – hver har sin lyd, eller hvert instrument synger med sit ”næb” – har blokfløjten en mere tilbagetrukket rolle, men Michala Petri gik med på spøgen og optræder i det et kvarter lange værk som primus inter pares. Stykket er buldrende og vitalt, godt skuldret af den 82-årige komponist. Endelig rundes der af med færingen Sunleif Rasmussens ”territorial Songs”, et femsatset værk, der uvægerligt vil give associationer til klippeøen ude i den nordlige Atlant. Den længste sats med betegnelsen ”tranquillo” er i mine ører også den smukkeste.
Peter Dürrfeld 2. september 2015

bottom of page