top of page

Kristeligt Dagblad (DK) "Hovednummeret er intet mindre end en verdenspremiere, nemlig det tresatsede værk A Pacifying Weapon skrevet af den amerikanske komponist Sean Hickey (født 1970)"

June 25, 2017

Peter Dürrfeld

Kristeligt Dagblad (DK)
Michala Petri på Vinyl (4 stjerner)
Lp- pladen har gennem de senere år fået en betydelig renæssance, eller som en yngre musiker for nylig sagde til mig ”Vinyl er hip”. Nu kan man også opleve den berømte danske Michala Petri på en nyudgivet grammofonplade, produceret af det driftige selskab OUR Recordings.
Hovednummeret er intet mindre end en verdenspremiere, nemlig det tresatsede værk A Pacifying Weapon skrevet af den amerikanske komponist Sean Hickey (født 1970). På bagsiden af lp´en redegør han personligt for baggrunden for og indholdet af sit nye værk for blokfløjte, blæsere, messing, percussion og harpe. Hicjey er blevet inspireret af et album med Indigo Girls, specielt et nummer med tiltlen ”Welcome Me”. Det hører med til historien, at indspilningen har involveret en international gruppe af studerende på det Kongelige Danske Musikkonservatorium, der bliver dirigeret af Jean Thorel – og at værket er dedikeret Michala Petri.
Hun spiller som sædvanlig fremragende i det kvasi-avantgardistiske stykke, hvor også de øvrige medvirkende gør sig glimrende gældende. De tre satser har en varighed på en lille halv times tid, og man har derfor meget rimeligt fået plads til en såkaldt Concertino for blokfløjte og strygere af Thomas Clausen, et lille åndfuldt værk, der godt kunne have fortjent et par ord med på bagsiden, lp-formatet giver jo rigelig plads hertil. Lydkvaliteten er takket være Preben Iwan og hans team aldeles glimrende. Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad, 26. juni 2017

bottom of page