top of page
BACH-coverfron-sRGB.jpg

Klassisk Magazine (DK) SOM FØDT TIL HINANDEN 5 stars

March 3, 2012

Christine Christiansen

Michala Petri spænder musikalsk milevidt. Efter sidste års Grammy-nominerede cd med kinesiske koncerter optræder hun her med det toptrimmede DR VokalEnsemblet i fire ny værker af nordiske komponister.
Siden fløjtens fødsel har de to urinstrumenter sang og fløjte dannet musikalsk partnerskab. Konstellationen er oplagt, for den luftige blokfløjte og de flydende mennskestemmer matcher hinanden i overjordisk harmoni.
At lade fløjten agere fuglestemme er også indlysende. Lettiske Ugis Praulins (f.1957) er ophavsmand til værket The Nightingale, hvis engelske sangtekst består af brudstykker fra H.C.Andersens eventyr. Fantasifuldt lader Praulins blokfløjten illustrere nattergalen. Det høres, at Ugis Praulins har rødder i Letlands rock-og folkemusik: I The Nightingale møder atonal lettisk folkemusik alt fra jazzrytmer, flydende koraler med fløjtemønstre til talesang og håndklap. Slutningen minder om Howard Shores soundtrack til Ringenes Herre. Et avanceret værk, der konstant skifter klanglig og tempomæssig karakter.
Peter Bruun (f.1968) bruger i sit værk Skylark to digte af den britiske digter Gerard Manley Hopkins. Musikken svæver poetisk - igen med fløjten som fugl.
Vi hører i værkerne Michala Petri skifte behændigt mellem dybe og høje fløjter. Også i svenske Daniel Böertzs (f.1943) himmelske Nemesis divina. Teksten er skrevet af svenske Carl von Linné, men oversat til engelsk. Slutningen med de høje, skringre sopraninoskrig står som en flot effekt.
Færøske Sunleif Rasmussen (f.1961) og Michala Petri har før samarbejdet om solokompositioner. I sit kor-og fløjteværk bruger Rasmussen et digt af afdøde Inger Christensen. Værket hedder I, på dansk Jeg. Heri kredser kor og fløjte tæt, efter at en dyb, sælsom basfløjtesolo har indledt værket.
Den eminente engelske kordirigent Stephen Layton styrer med autoritet sangere og blokfløjtesolist gennem de komplekse klange. Også DR VokalEnsemblets medlemmer udfylder overbevisende deres solistroller. Sangerne stråler og Petri flytter som vanligt fingrene i vanvittig fart, eller hun former smukt de langsomme fraser. Denne klangrejse gennem Norden er en times intense toner, som fortjener flere lytninger. Christine Christiansen, March 2012

bottom of page